Maciej Mickiewicz, Arkadiusz Wołos
Zakład Bioekonomiki Rybactwa, Instytut Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie
W ostatnich kilku miesiącach, w niektórych organach administracji państwowej i samorządowej, odpowiedzialnych za kontrolę użytkowników rybackich wód, na których ustanowiono obwody rybackie w zakresie prowadzenia przez nich racjonalnej gospodarki rybackiej (Urzędy Marszałkowskie, Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej) pojawiły się wątpliwości odnośnie podstaw prawnych przeprowadzania zarybień karpiem oraz innymi tzw. gatunkami obcymi. Wątpliwości te zrodziły się na skutek opinii w tej sprawie wydanej przez komisję ds. ochrony mokradeł, obszarów słodkowodnych i morskich Państwowej Rady Ochrony Przyrody, pojawiły się nawet komunikaty dotyczące zarybień karpiem wydane przez organy administracji państwowej i samorządowej.
W związku z tymi opiniami i komunikatami, które bardzo restrykcyjnie traktują zarybienia karpiem, zarówno pojedyncze gospodarstwa rybackie, jak i organizacje rybackie, takie jak Zarząd Oddziału Rybackich Użytkowników Jezior, Rzek i Zbiorników Zaporowych Związku Producentów Ryb, a także organizacje wędkarskie (Zarząd Główny Polskiego Związku Wędkarskiego) zwróciły się do Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie z prośbą o wydanie opinii w sprawie zarybiania wód otwartych tzw. gatunkami obcymi, przede wszystkim karpiem i karasiem srebrzystym.
W odpowiedzi na prośbę, autorzy niniejszego artykułu, w porozumieniu z dyrektorem Instytutu Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie, prof. Bogusławem Zdanowskim sporządzili poniżej przedstawioną opinię, która po jej zatwierdzeniu przez dyrektora IRS w Olsztynie stanowi oficjalne stanowisko Instytutu w tej sprawie: